Informacje ogólne Formularz rekrutacji Uczestnicy zajęć
2014/2015
Alicja Frank
Julita Szkudlarek
Gabriela Adamczyk
Anna Kośka
Daniel Kotkowski
Jakub Pawłowski
Piotr Bal
Damian Stasiak
Rafał Koralewski
Daniel Mistrzak
Sebastian Tomasik
Mateusz Stanisławski
Łukasz Wiaderny
Mateusz Paczkowski
Szymon Skalski
2013/2014
Jadwiga Bazyluk
Piotr Bednarek
Kamila Kiedrzyńska
Natalia Kosztowny
Marzena Krakowiak
Krystian Lendzion
Patrycja Michalak
Michał Szczukocki
Karolina Wacławek
Oliwia Wasilewska
Katarzyna Bilska
Jarosław Konik
Dawid Kowaliński
Monika Prencel
Jakub Szczepaniak
Galeria


















Koło zainteresowań zwiększające kompetencje naukowo – techniczne: fizyka

Celem zajęć jest pogłębianie zainteresowań naukami przyrodniczymi, kształtowanie kompetencji naukowo - technicznych oraz umiejętności wykorzystania wiedzy
w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i przyrodniczych.

W zajęciach bierze udział piętnastoosobowa grupa uczniów klas trzecich.
W trakcie tych zajęć będą oni przeprowadzać doświadczenia, sporządzać sprawozdania, wspólnie analizować wyniki oraz prowadzić dyskusje
dotyczące formułowania odpowiednich wniosków.


Zajęcia te prowadzi p. Sylwia Łykowska

To wczoraj uczniowie uczestniczący w zajęciach wzięli udział w wyjeździe do Torunia. Tam właśnie pogłębiali swoją wiedzę dotyczącą głównie astronomii. W Planetarium obejrzeli film "8 planet", który pogłębił ich wiedzę o planetach i gwiazdach. Brali udział w wystawie interaktywnej Orbitarium, która składała się z kilkunastu interaktywnych urządzeń - zabawek przybliżających w sposób poglądowy działanie sił grawitacji na ciężkich ciałach niebieskich, powstawanie tornad, problemy związane z dalekimi lotami kosmicznymi (opóźnienie sygnałów, anteny paraboliczne, wielkie ciśnienia). Wystawa zawierała również model sondy kosmicznej. Nasi uczniowie wzięli również udział w drugiej wystawie interaktywnej Geodium, która składa się z kilkunastu stanowisk interaktywnych - pole magnetyczne, trzęsienie Ziemi, konwekcja, atmosfera Ziemi, efekt Coriolisa, procesja osi ziemskiej, płyty litosferyczne, lepkość cieczy, cyklon, krążek Newtona, tworzenie wydm, źródła energii odnawialnej i start rakiety. Wystawa ta poświęcona jest Ziemi jako planecie. Jej centralnym elementem jest obracający się i odpowiednio oświetlony model kuli ziemskiej o średnicy 2,5m.

Uczniowie 16.06.2015r.

Dziś odbyły się ostatnie zajęcia, wspólnie podsumowaliśmy naszą pracę oraz przygotowaliśmy plan przeprowadzania zajęć w Toruniu, do którego wybieramy się w najbliższy poniedziałek.

Uczniowie 11.06.2015r.

To już w ten czwartek, czyli 21 maja, po dłuższej przerwie odbędą się zajęcia. Podsumujemy na nich naszą pracę, przeprowadzimy jeszcze kilka doświadczeń, poszukamy z aparatem fotograficznym zjawisk fizycznych w otaczającym nas świecie. A w czerwcu czeka nas jeszcze wyjazd do Toruńskiego planetarium.

17.05.2015r.

Dzisiaj odbyły się ostatenie zajęcia przed egzaminem gimnazjalnym. Już niedługo będziemy wytężać nasze umysły, wykazaywać się wiedzą i umiejętnościami, które zdobyliśmy w trakcie tych trzech lat. Możliwość powtórzenia i usystematyzowania wiedzy jet dla nas bardzo ważna, dlatego wierzymy, że wszystko będzie dobrze.

Wypowiedź uczniów 16.04.2015r.

Jesteśmy już coraz bliżej terminu, kiedy sprawdzone zostaną nasze wiadomości i umiejętności dotyczące planowania, przeprowadzania doświadczeń i wyciągania wniosków. Wierzymy, że zajęcia te pozwolą nam utrwalić naszą wiedzę i choć odrobinę mniej się stresować w dniu egzaminu.

Wypowiedź uczniów 08.04.2015r.

Teraz przed nami przygotowania do egzaminu gimnazjalnego. Na zajęciach trenujemy zarówno rozwiązywanie zadań egzaminacyjnych jak i powtarzamy zagadnienia związane głównie z obowiązkowymi doświadczeniami. Praca wre!

Wypowiedź uczniów 20.03.2015r.

Wracając do naszych przeżyć z Warszawy... W laboratorium zgłębiliśmy wiedzę dotyczącą światła. Temat naszych zajęć brzmiał następująco: "Władcy światła".Przedstawiono nam budowę i zasadę działania odtwarzacza DVD, skalpela chirurgicznego, noża do cięcia blach, czytnika kodów kreskowych, wskaźnika prezentacyjnego. Dowiedzieliśmy się, że wszystkie te urządzenia łączy laser. Światło laserowe nie występuje w naturze ale jego niezwykłe cechy wykorzystujemy praktycznie wszędzie. Od multimediów po medycynę i technologię wojskową. Podczas zajęć dowiedzieliośmy się jak można wykorzystać lasery do pomiaru grubości własnego włosa i do bezprzewodowej transmisji danych (np. muzyki). Udało nam się dokonać tych obu czynności. O ile przy pomiarach grubości włosa sprawdzaliśmy kto ma najgrubsze a kto, no nietety najciensze i najsłabsze o tyle wysłuchanie fragmentu muzyki, którą sami przesłaliśmy przy użyciu bezprzewodowej transmisji wywołalo na naszych twarzach ogromne zdziwienie i dumę z tego, co rzed chwilą wykonaliśmy. Na zakończenie zajęć wykonaliśmy najprawdziwsze trójwymiarowe zdjęcie, czyli hologram. Swoje fotograficzne dzieła zabraliśmy oczywiście do domu.
Prosimy jak najwięcej takich zajęć.

Wypowiedź uczniów 13.02.2015r.

Wspomnienia i przeżycia niesamowite. Wizytę w Centrum Nauki Kopernik rozpoczęlismy od fascynujących minut w Kopernikowskim Planetarium. Zapoznaliśmy się z aktualnym wyglądem nocnego nieba nad naszym krajem. Mieliśmy również możliwość poczuć jak to jest "latać na własnych skrzydłach" w trakcie oglądania filmu "Na skrzydłach marzeń". Film ten to pierwsza polska produkcja w technologii fulldone, która umożliwia projekcję na sferycznym ekranie, otaczającym widownię z każdej strony. Zachwyciło nas poczucie bycia "otoczonym" przez obraz jak i fakt, że z każdej strony coś się dzieje. Twórcy filmu zabrali nas w podniebną podróż przeróżnymi latającymi machinami: balonami, samolotem, wreszcie rakietą, to zachwycając to znów przerażając, ponieważ wszyscy odczuwaliśmy bardzo realistycznie każdy kolejny centymetr wznoszenia się nad ziemią.
Po tych podniebnych podróżach czekały na nas zajęcia w laboratorium fizycznym. Ale o tym opowiemy troszkę później.

Wypowiedź uczniów 22.01.2015r.

To już dziś! Właśnie jesteśmy w drodze do Warszawskiego Centrum Nauki Kopernik. Nie możemy się doczekać tego, co nas tam spotka.

Wypowiedź uczniów 21.01.2015r.

Na dzisiejszch zajęciach mogliśmy omówić i dokładnie przeanalizować to co widzieliśmy na ekranie w trakcie seansu filmowego. Następnie przystąpiliśmy do oglądania zdjęć i wyjaśniania wszystkih doświadczeń przeprowadzonych w trakcie warsztatów.

Wypowiedź uczniów 18.12.2014r.

W dniu wczorajszym grupa uczniów uczestnicząca w zajęciach koła wybrała się wraz z opiekunem do Łodzi. To właśnie tam mieli możliwość uczestniczenia w seansie filmu edukacyjnego "Hubble 3D". Przez ostatnie dwie dekady kosmiczny teleskop Hubble`a dostarczał nam fascynujace obrazy wszechswiata. Niestety jego przyszłość stała się niepewna. Film przedstawia ostatnią wyprawę do Hubble'a. Misją siedmiorga astronautów jest uratowanie słynnego orbitalnego obserwatorium. Dzięki towarzyszącej im kamerze IMAX 3D możemy dowiedzieś się jak przebiegała ich podróż. Okrążając Ziemię z prędkością 28 000 kilometrów na godzine astronauci z promu kosmicznego Atlantis mielitylko jedną szansę.
Uczniowie z ogromnym zaciekawieniem obserwowali poszczególne scyny filmy, wyrażając ogromny podziw dla precyzji, dokładności i wytrwałości astronautów.
Po filmie młodizeż brała udział w warsztatach w Experymentarium. Pod okiem prowadzącego wykonywali kilka doświadczeń. Przez całe 45 minut pilnie słuchal polecen i wykonywali wszystkie polecenia w efekcie czego powstało kilka mini wulkanów, trochę dymu i zabawa z zabarwianiem i odbarwianem wody wymieszanej z atramentem.

17.12.2014r.

Dziś rozpoczęliśmy zapoznawanie się z obecnymi wokół nas właściwościami magnesów. Zajęcia przebiegły głównie pod znakiem badania linii pola megnetycznego wokół dostępnych w pracowni magnesów.

06.11.2014r.

To dziś uczestnicy zajęć zmierzyli się z serią doświadczeń. Znajdowały się wśród nich:
- wyznaczanie gęstości ciała o regularnych kształtach przy użyciu wagi i linijki
- wyznaczanie gęstości ciała o regularnych kształtach przy użyciu siłomierza i linijki
- wyznaczanie gęstości ciała o nieregularnych kształtach przy użyciu wagi elektronicznej i menzurki z wodą
- wyznaczanie gęstości ciała o nieregularnych kształtach przy użyciu silomierza i menzurki z wodą
- wyznaczanie gęstości cieczy przy użyciu wagi elektronicznej i menzurki
- wyznaczanie gęstości ciała o regularnych kształtach przy użyciu wagi szalkowej i linijki
Te ostatnie pomiary sprawiły uczniom najwięcej frajdy. Jak widać również wykorzystywane kiedyś metody są atrakcyjne we współczesnych czasach.

23.10.2014r.

Tym razem uczniowie wspólnie rozwiązywali testy egzaminacyjne, zadania dotyczyły głównie doświadczeń z wyznaczania gęstości: ciała o regularnych kształtach, ciała o nieregularnych kształtach, cieczy. Przypomnieli sobie również zagadnienia związane z planowaniem doświadczenia, opracowywaniem jego przebiegu jak rownież określania dokladności pomiarów jak również wskazywania przyczyn występowania niepewności pomiarowych. Już za tydzień "zabawa" z doświadczeniami.

16.10.2014r.

Nasza wspólna praca rozpoczęta na dobre. W trakcie dzisiejszych zajęć budowaliśmy proste obwody elektryczne według zadanego schematu. Po tych zadaniach przystąpiliśmy do działan bardziej rozbudowanych. Korzystając z zestawów z Elketroniki przystąpiliśmy do montowania rozbudowanych zestawow elektronicznych, a mianowicie: wlącznika zmierzchowego, lampki nocnej z wlącznikiem dotykowym a następnie czasowym, detektora światła z sygnalizacją dźwiękową. Ci z nas, którym praca przebiegała sprawnie rozpoczęli również montaż fotokomórki.

Wypowiedzi uczniów, 09.10.2014r.

W trakcie pierwszych zajęć uczniowie przeprowadzali doświadczenia polegające na badanie połączen szeregowych i równoleglych. Pomiary przebiegały sprawnie, wszyscy angażowali sie w to, aby były przeprowadzone poprawnie i doprowadziły do założonych wcześniej celów. Uczniowie musieli wykazać się dokładnością oraz cierpliwością w trakcie pracy.

24.09.2014r.

Za nami już ostatnie zajęcia. Na nich właśnie podsumowaliśmy te kilka miesięcy pracy. Uczniowie biorący udział w projekcie mają już też dostęp do wyników egzaminu gimnazjalnego – średnio, grupa zdobyła ponad 5% więcej punktów niż średni wynik kraju z testu przyrodniczego. Szczerze gratulujemy i życzymy powodzenia na dalszej drodze edukacyjnej.

30.06.2014r.


13 maja grupa uczniów Koła zainteresowań zwiększającego kompetencje naukowo-techniczne z fizyki realizowanego w ramach projektu Kompetencje kluczowe kluczem do przyszłości wraz z opiekunami p. Sylwią Łykowską oraz p. Malgorzatą Włodarczyk, brała udzial w wyjeździe edukacyjnym do Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. To właśnie tam młodzi, ciekawi świata ludzie mogli uczestniczyć w kilku interaktywnych wystawach, między innymi: Świat w ruchu, Strefa światła czy Człowiek i środowisko. Przez ponad 5 godzin pod kierunkiem nauczyciela wykonywali różnorodne pomiary, doświadczenia, sprawdzali jak wygląda świat od naukowo technicznej strony. Największe emocje wzbudziła wspomniana Strefa światła, a dokładniej pokój Amesa. Dzięki złudzeniu, jakiemu w nim ulegamy możemy w kilka chwil "zamienic się wzrostem" z kimś wyższym od nas, nawet o kilkadziesiąt centymetrów, jak również być świadkiem, jak to kulka toczy się wbrew prawu grawitacji, czyli w górę zamiast w dół. Wśród fascynujących pokazów znalazł się również Teatr wysokich napięć. To tutaj uczniowie mogli na własnej skórze poczuć napięcie elektryczne, w mroku zobaczyć połyskującą czaszę generatora Van de Graffa, usłyszeć odgłosy wyładowań atmosferycznych, czy też obserwować "najeżone włosy opiekunów". Po wielu godzinach intensywnych przyżyć młodzi ludzie wzięli również udział w seansie w kopernikowskim Planetarium. To tam zapoznali się z aktualnym wyglądem nocnego nieba nad naszym krajem. Mieli również możliwość poczuć jak to jest "latać na własnych skrzydłach" w trakcie oglądania filmu "Na skrzydłach marzeń". Film ten to pierwsza polska produkcja w technologii fulldone, która umożliwia projekcję na sferycznym ekranie, otaczającym widownię z każdej strony. Wszystkich zachwyciło poczucie bycia "otoczonym" przez obraz jak i fakt, że z każdej strony coś się dzieje. Twórcy filmu zabrali nas w podniebną podróż przeróżnymi latającymi machinami: balonami, samolotem, wreszcie rakietą, to zachwycając to znów przerażając, ponieważ wszyscy odczuwaliśmy bardzo realistycznie każdy kolejny centymetr wznoszenia się nad ziemią.

15.05.2014r.


To wczoraj uczniowie uczestniczący w zajęciach wzięli udział w wyjeździe do Torunia. Tam właśnie pogłębiali swoją wiedzę dotyczącą głównie astronomii. W Planetarium obejrzeli film "8 planet", który pogłębił ich wiedzę o planetach i gwiazdach. Brali udział w wystawie interaktywnej Orbitarium, która składała się z kilkunastu interaktywnych urządzeń - zabawek przybliżających w sposób poglądowy działanie sił grawitacji na ciężkich ciałach niebieskich, powstawanie tornad, problemy związane z dalekimi lotami kosmicznymi (opóźnienie sygnałów, anteny paraboliczne, wielkie ciśnienia). Wystawa zawierała również model sondy kosmicznej. Nasi uczniowie wzięli również udział w drugiej wystawie interaktywnej Geodium, która składa się z kilkunastu stanowisk interaktywnych - pole magnetyczne, trzęsienie Ziemi, konwekcja, atmosfera Ziemi, efekt Coriolisa, procesja osi ziemskiej, płyty litosferyczne, lepkość cieczy, cyklon, krążek Newtona, tworzenie wydm, źródła energii odnawialnej i start rakiety. Wystawa ta poświęcona jest Ziemi jako planecie. Jej centralnym elementem jest obracający się i odpowiednio oświetlony model kuli ziemskiej o średnicy 2,5m.

30.04.2014r.


Już dziś egzamin gimnazjalny, między innymi z przedmiotów przyrodniczych. W związku z tym życzę wszystkim uczniom klas trzecich powodzenia, cierpliwości i wytrwałości w rozwiązywaniu zadań i oczywiście jak najwyższych wyników.
Pamiętajcie również, że 29 kwietnia wyjeżdżamy do Planetarium do Torunia. Wyjazd o godzinie 8.00 z parkingu przy naszym gimnazjum, powró około 20.00.

24.04.2014r.


Wczoraj odbyły się ostatenie zajęcia przed egzaminem gimnazjalnym. Już niedługo będziemy wytężać nasze umysły, wykazaywać się wiedzą i umiejętnościami, które zdobyliśmy w trakcie tych trzech lat. Możliwość powtórzenia i usystematyzowania wiedzy jet dla nas bardzo ważna, dlatego wierzymy, że wszystko będzie dobrze.

Wypowiedzi uczniów 11.04.2014r.


Kolejne doświadczenia za nami, wiemy już jak je planować, przeprowadzać i analizować. Teraz czas przystąpic do usystematyzowania naszych wiadomości i umiejętności, tak aby wyniki egzaminu okazały się zadowalające dla każdego z nas. A więc do pracy...

Wypowiedzi uczniów 20.03.214r.


Dzisiaj uczniowie przeprowadzali kolejne doświadczenia, tym razem w zespołach dwuosobowych. Każda grupa miała za zadanie zapoznać się z celami doświadczenia, zaplanować jego przebieg, wykonać a następnie przedtsawić je pozostałym uczniom. Wśród doświadczeń tych znalazły się między innymi: wyznaczanie ciepła właściwego wody przy użyciu czajnika elektrycznego o znanej mocy, wyznaczanie mocy żarówki, badanie zależności natężenia prądu od napięcia przykładanego do odbiornika oraz badanie połączeń szeregowych i równoległych.

14.03.2014r.


Za nami już wiele zajęć na których utrwalaliśmy sobie w jaki sposób poprawnie zaplanować i przeprowadzić doświadczenie. W najbliższym czasie będziemy przygotowywać się do tego co nas czeka już za dwa miesiące, czyli do egzaminu gimnazjalnego. Wspólne rozwiązywanie zestawów egzaminacyjnych pozwala utrwalać wiadomości, usystematyzować je. Czas zabrać się do intensywnej pracy.

Wypowiedzi uczniów 18.02.2014r.


Po zakończeniu zajęć w Experymentarium uczniowie wzięli udział w seansie filmowym. "Grawitacja" - film, który jak się później okazało na te kilkadziesiąt minut przeniósł ich w zupełnie inny świat. Wspólnie z Dr Ryan Stone (znakomitym inżynierem medycznym) oraz z astronautą-weteranem Mattem Kowalskim odbyli swoją pierwszą misję na statku kosmicznym. Podziwiali zapierający dech w piersiach widok naszej pięknej, błękitnej planety, którego ujrzenie jest naszym wielkim marzeniem.

16.01.2014r.


Dodatkową atrakcją zajęć w Experymentarium, która wystawiała nasze zmysły na próbę był Vortex Tunel, czyli tunel kosmiczny. Tunel ten ma 6 metrów długości i 3metry szerokości, zapewnia niezapomniane przeżycia percepcyjne. Kiedy do niego wchodziliśmy, mieliśmy wrażenie jakbyśmy znaleźli się w przestrzeni kosmicznej. Traciliśm,y grunt pod nogami, widzieliśmy tylko miraż świateł i kolorów. Wydawało nam się, że unosimy się nad ziemią, tracimy punkt odniesienia. Pania Sylwia Łykowska wytłumaczyła nam, że wewnątrz tunelu znajdują się fluoroscencyjne wzory graficzne, a tunel obraca się. Kiedy my wchodzimy do środka, stajemy na nieruchomym mostku, tunel wokół nas wciąż się obraca, sprawiając, że doświadczamy bliżej nieokreślonego i trudnego do zdefiniowania wrażenia zapadania się, zachwiania równowagi.
Długo będziemy to wspominać, jako coś niesamowitego.

Wspomnienia uczniów 14.01.2014r.


W dniu 11 grudnia uczniowie biorący udział w zajećiach koła zwiększającego kompetencje naukowo-techniczne z fizyki wzięli udział w wyjeździe edukacyjnym, na który składały się zajęcia w łódzkim Experymentarium oraz udział w seansie filmowym.
W Experymentarium uczniowie mieli możliwość zapoznania się z wystawą ”Tajemnice fizyki” łączącą naukę z zabawą, dzięki czemu nawet najnudniejsze zjawiska, procesy i teorie usłyszane na lekcjach okazują się mieć niejednokrotnie zaskakujące zastosowanie w codziennym życiu stając się dla eksperymentującego ” młodego naukowca” zrozumiałe i interesujące.
Tajemnice fizyki to interaktywne przedsięwzięcie, które w pasjonujący i zabawny sposób objaśnia często skomplikowane prawa fizyki. Wystawa pozwala zrozumieć zagadnienia z różnych dziedzin fizyki (magnetyzmu, elektryczności, dynamiki, optyki, mechaniki, akustyki i dźwięku oraz logiki), biologii, chemii, które stają się proste i czytelne dla każdego, dzięki możliwości wypróbowania ich działania na specjalnych przyrządach oraz stanowiskach interaktywnych. Z wykorzystaniem tych właśnie stanowisk doświadczalnych mogliśmy przeprowadzić zajęcia w zupełnie innej formie, a ich myśl przewodnia brzmiała "Zwiedzając wystawę Tajemnice fizyki należy wszystkiego dotknąć!"

30.12.2013r.


Światło jest bodźcem fizycznym odbieranym przez jeden z najważniejszych zmysłów człowieka, czyli przez wzrok. Wykonywane przez uczniow eksperymenty miała pomóc im w zrozumieniu natury światła oraz ukazać zalety ale też i ogranizcenia używanych przez nich na co dzień przyrządów optycznych. Doświadczenia te były przykładem zabawy ze światłem. W trakcie pierwszych ryzykownych i niebezpiecznych doświadczeń uczniowie musieli się wykazać szczególną dokładnością i ostrożnością, zwłaszcza przy wykorzystywaniu laserów. Wykonując odpowiednie pomiary kierowali się dwiema ważnymi zasadami: Nigdy nie wolno kierować wiązki lasera prosto w oko! oraz: Należy uważać na wiązkę laserową odbitą od metalowych bądź szklanych powierzchni!

30.11.2013r.


Przeprowadzanie przez uczniów doświadczeń okazuje się być bardzo ważnym dla nich elementem nauki, zdobywania wiedzy i trenowania umiejętności. Dziś uczniowie spotkali się na zajęciach z zadaniem, które prowadziło do wyznaczenia masy piórników, ale nie z wykorzystaniem wagi, a dźwigni dwustronnej i kilku ciężarków o znanej masie. Wyzwaniem okazało się wyznaczenie warunku równowagi wspomnianej dźwigni, dalsze etapy pomiarów potoczyły się sprawniej. Uczniowie chętni służyli sobie pomocą. Poszczególne etapy pracy można zobaczyć na zdjęciach zamieszczonych w galerii.

21.11.2013r.


W trakcie ostatnich zajęć uczniowie przeprowadzali pomiary, dzięki którym mogli wyznaczać gęstość ciala stałego o regularnych kształatach, ciała stałego o nieregularnych kształtach oraz cieczy. Wśród cieczy tych znalazły się najczęściej spożywane przez nich napoje, tzn. sok pomarańczowy woda oraz mleko. Pomiary przebiegały sprawnie, wszyscy angażowali sie w to, aby były przeprowadzone poprawnie i doprowadziły do założonych wcześniej celów. Najwięcej emocji przyspożyło wyznaczanie masy wspomnianych cieczy przy użyciu laboratoryjnej wagi szalkowej. Uczniowie musieli wykazać się dokładnością oraz cierpliwością w trakcie pracy z tego typu urządzeniem. Na kolejne zajęcia zaplanowanano wyzanaczanie masy ciała przy użyciu dźwigni dwustronnej.

17.10.2013r.

Web Template created using Cool Template